مشروبات تقلبی بازهم قربانی گرفت؛ چندین شهروند در خوزستان جان‌ باختند یا نابینا شدند

تعداد فوت‌شدگان در اثر مصرف مشروبات تقلبی در ایران در یک دهه اخیر همواره روندی صعودی داشته است

بازداشت یک فرد در ایران به جرم تولید مشروب تقلبی‌، شهریور ۱۴۰۱‌- رکنا

موج تازه مسمومیت‌ ناشی از مصرف الکل تقلبی در ایران همچنان قربانی می‌گیرد. در تازه‌ترین مورد، میثم معزی، معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز، روز یکشنبه ۲۴ دی‌ از افزایش تعداد موارد مسمومیت‌ الکلی در استان خوزستان خبر داد و گفت که تاکنون دو نفر به‌ دلیل مصرف مشروب تقلبی جانشان را از دست داده‌اند.

میثم معزی اعلام کرد:‌ «از هفته گذشته تاکنون، حدود ۲۰ نفر به‌‌دلیل مسمومیت با الکل، به‌ویژه با متانول که الکلی بسیار خطرناک و کشنده‌ است، به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند که آمار بالایی است. بیشتر این افراد جوان‌اند و دو نفر تاکنون جان باخته‌اند. دیگر افراد هم به عوارضی مانند نارسایی کلیه، تاری دید و نابینایی دچار شده‌اند.»

مسمومیت ناشی از نوشیدن مشروب‌های حاوی انواع الکل‌های سمی در ایران بسیار رایج است زیرا بر پایه قانون مجازات اسلامی که اساس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است، تولید، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در ایران جرم به‌ حساب می‌آید و قوه قضاییه ایران در چهار دهه اخیر برای این گروه از افراد احکامی سنگین همچون شلاق، زندان و حتی اعدام صادر کرده است. این شرایط که در آن امکان دسترسی مردم به مشروب‌های استاندارد و غیرسمی به‌سختی فراهم می‌شود، تولید و توزیع و به تبع آن، مصرف و مسمومیت ناشی از مشروب‌های تقلبی را افزایش داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز توضیح داد: «معمولا این الکل‌ها دست‌ساز و تقلبی‌اند و عوارض بسیار خطرناکی مانند ایست قلبی‌تنفسی، نابینایی و نارسایی کلیه به جا می‌گذارند. بنابراین توصیه می‌شود به هیچ‌وجه مشروب‌های الکلی به ویژه مشروب‌های الکلی تقلبی، مصرف نشود. اگر غلظت الکل بالا و مسمومیت شدید باشد و زمان طولانی از مصرف آن بگذرد، قطعا عوارض جبران‌ناپذیری به جا می‌گذارد. بنابراین در صورت مصرف این نوع مشروب‌ها، باید بلافاصله و فورا به مراکز درمانی مراجعه شود.»

او با اشاره به آماده‌باش بیمارستان رازی اهواز برای پذیرش و درمان این بیماران افزود: «تاکنون ۱۳ مورد از موارد اخیر مسمومیت با الکل در استان خوزستان مربوط به شهر ایذه بوده است.»

بر اساس این خبر، یک مرد ۵۶ ساله در اهواز و یک جوان ۲۰ ساله در ایذه تاکنون قربانیان مصرف مشروبات تقلبی در استان خوزستان بوده‌اند.

پیش از این و در روز ۱۳ دی، صابر جعفری، دادستان شهر مرزنشین ماکو در استان آذربایجان غربی، نیز از مرگ سه نفر و مسموميت بيش از ۲۰ نفر به دلیل مصرف مشروب تقلبی خبر داده بود. روزنامه اعتماد در ایران روز ۱۶ دی، از افزایش تعداد کشته‌شدگان پرونده ماکو به هفت نفر خبر داد و نوشت که یکی از قربانیان پسری ۲۳ ساله بود که پس از شنیدن خبر فوت پدرش بر اثر مصرف مشروب تقلبی، او نیز سکته کرد و جان باخت. این در حالی است که یک فرد دیگر در پرونده مشروب‌های تقلبی ماکو با مشکل بینایی مواجه شد. هیچ‌کدام از این مسموم‌شدگان در مهمانی یا دورهمی مشترک حضور نداشتند و جداگانه مسموم شده بودند؛ اتفاقی که علت آن در بیشتر مواقع، تقلب در ساخت مشروب دست‌ساز و استفاده از قرص‌های حاوی متانول برای فریب خریداران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۷ آبان ۱۴۰۲ نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از مسمومیت ۱۷ تن در این استان بر اثر مصرف مشروب تقلبی خبر داد و افزود که علاوه بر چند مورد نارسایی کلیوی و نابینایی، دو نفر از این جمع جان باختند.

اواخر خرداد و اوایل تیرماه امسال در موج قبلی مسمومیت‌های ناشی مصرف مشروب‌های تقلبی، بیش از ۱۰۰ تن در استان‌های تهران، البرز، مازندران، هرمزگان و قزوین جانشان را از دست دادند و ده‌ها نفر نیز نابینا یا دچاری تاری دید شدند. عمده قربانیان مشروب‌های تقلبی در شهرهای ایران در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

به گفته عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶۴۴ ایرانی در پی مصرف الکل تقلبی جانشان را از دست دادند که این آمار ۳۰ درصد بالاتر از سال ۱۴۰۰ است؛ آنچه نشان می‌دهد افزایش علاقه ایرانیان به مصرف مشروب‌های الکلی و همچنین گسترش تولید این مشروب‌ها تقلبی در ایران همچنان روندی صعودی دارد.

به دلیل ممنوعیت تولید، توزیع و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران بعد از انقلاب اسلامی، از مصرف سرانه مشروبات الکلی در این کشور آمار دقیقی وجود ندارد، اما سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۸ در گزارشی در مورد میزان مصرف الکل در کشورهای مختلف جهان، اعلام کرد در میان آن گروه از ایرانیانی که به‌طور مرتب الکل مصرف می‌کنند، میزان مصرف سرانه در سال به رتبه نهم جهانی می‌رسد.